Franţa, tărâmul iubirii: adidas Superstar – povestea unei legende

adidas – frânturi de poveste

În limba română, adidas a devenit sinonim pentru pantof sport. Motivele din spatele acestei asocieri sunt mai mult sau mai puţin evidente. Unul dintre ele este legat de începuturile brand-ului, atunci când sportul dicta strategia. Cu timpul, strategia a cunoscut noi direcţii, adaptându-se la nevoile si dorinţele consumatorilor. Un bun exemplu este adidas Superstar – cel mai renumit model de pantofi sport al brand-ului.

Povestea Superstar începe în anul 1969. Vorbim de o perioadă dominată de fotbal si atletism, cu trei mari jucători în zona de articole pentru sportivi.  adidas şi Puma îşi disputau Europa, iar Converse acoperea piaţa de peste ocean. Un avantaj major al Converse era influenţa pe care o exercita asupra baschetului. Acest sport era cvasi-necunoscut în Europa. În anii ’60, jucătorii de baschet încălţau, cu precădere, tenişi Converse.

Drumul pentru adidas către terenul de baschet a fost anevoios. A fost nevoie de un om “din interior” – Chris Severn, pentru ca drumul să fie parcurs. Chris Severn făcea parte din lanţul de distribuţie al firmei adidas din SUA. Acesta jucase baschet, în timpul liceului. Astfel, ajunsese să cunoască punctele slabe ale tenişilor. Dintre acestea, erau: aderenţă scăzută, limitarea schimbărilor bruşte de direcţie şi, în final, confortul, care se traducea prin leziuni ale sportivilor.

Severn a sesizat că baschetbaliştii puteau avea ceva mai bun pe teren. A încercat să îl convingă pe Horst Dassler, fiul lui Adi Dassler. Nu a reuşit decât când Horst a văzut în acţiune echipa de baschet a Statelor Unite. Se întâmpla la Olimpiada din 1960, de la Roma. Americanii câştigau a cincea medalie olimpică de aur consecutivă.  Oscar Robertson, Jerry West, Jerry Lucas, Walt Belamy şi Terry Dischinger jucau pe teren. Echipa de aur a Americii a pecetluit “iubirea” dintre adidas şi baschet. Când Horst s-a întors entuziasmat de la Olimpiadă, entuziasmul său a fost curmat brusc. Adi Dassler a refuzat implicarea în baschet.

Iubire, baschet şi Franţa

Norocul nostru şi al celor care au încălţat vreodată adidas Superstar că Horst se îndrăgostise á la folie. Acesta fusese trimis în Franţa, pentru a supraveghea noua fabrică. Acolo a început dezvoltarea adidas Superstar, fără ştirea tatălui. Astfel, Franţa, asociată cu iubirea şi senzualitatea, a fost locul de naştere al modelului Superstar.

Chris Severn şi Horst au lucrat îndeaproape la model. Ei au insistat pe caracteristicile care aveau să îi cucerească pe baschetbalişti. La mijlocul anilor ’60 , cei doi şi-au numit noul model Supergrip. Varianta de gheată de baschet a primit numele de Pro Model.

A fost nevoie de multă muncă pentru ca jucătorii să treacă la adidas. Severn a fost cel care a depus această muncă. În final, modelul dezvoltat de adidas a ajuns să se impună pe terenul de baschet. Un avantaj major al adidas Superstar era pielea naturală de pe carâmb. Aceasta urma să confere rezistenţă în timp pantofului. În plus, pielea impiedica şireturile să rănească partea superioară a piciorului. 

Legenda adidas Superstar

Lansarea oficială adidas Superstar a avut loc în anul 1970. Modelul a fost transformat de câteva ori. Aceste transformări au fost impuse de comportamentul modelului pe teren şi de nevoile baschetbaliştilor. Câteva elemente au rămas neschimbate: talpa şi bombeul. Talpa a avut menirea de a asigura aderenţă pe teren. Bombeul în formă de scoică proteja degetele jucătorilor.

Popularitatea adidas Superstar în sport a cunoscut cote maxime în perioada anilor ’70 – ’80. Apoi, concurenţa şi-a adaptat strategia. Un alt traseu a fost iniţiat pentru sportivi şi echipamentele acestora. A fost momentul în care adidas Superstar a ieşit din lumea sportului şi a păşit pe scenă. Astfel, a rămas în lumina reflectoarele cu care se obişnuise deja.

O altă poveste de iubire începea. Trupa RUN DMC a fost cea care a făcut ca adidas Superstar să devină un simbol al modei urbane. Acest moment istoric poate fi considerat prima colaborare dintre un brand sport şi o formaţie de muzică. adidas Superstar a continuat să colaboreze cu numeroşi designeri şi artişti. A fost lansat în numeroase variante de culoare şi în colecţii speciale. Dintre ultimele, merită să amintim colecţiile Star Wars şi RUN D.M.C. 2020. O dată cu intrarea în constiiinţa publicului larg a teme precum reducerea poluării sau protecţia mediului, au apărut variante “vegane” ale modelului.

Silueta clasică şi simplitatea liniilor sunt două motive pentru care Superstar este, în continuare, râvnit de către consumatori. Faptul că Superstar este printre cele mai longevive nume din cadrul brand-ului adidas nu este nici întâmplare, nici noroc. Este născut din pasiune şi din dorinţa de a oferi o experienţă deosebită celui care îl încalţă. Iar aceste premise se păstrează nealterate de la un mileniu la altul.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *